Thursday, May 28, 2009

teori vs amali

salam

dah beberapa hari tak post new entry...bukan apa, ,MALAS!! mcm2 nk tulis tpi still dlm kpala je...dan dah beberapa hari juga berada kt sekolah atas urusan SEP(school experience programme) dan dah beberapa hari juga aku merasakan boring yg teramat2...sebab kitorng duduk berehat sahaja kt sekolah tu selama 3+1 =4 hari ni!![korng tahu kan rasa boring yg mcm mana?]

oklah...bukan nak ckp pasal ni pun sebenarnya....tgk kt tjuk entry ni..teori vs amali...
bukan apa selama aku berada di skolah ni, i've learnt a LOT...sgt2 banyk...dri segi hubungan komunikasi ngan komuniti sekolah[guru2 dan staff sekolah] dan hubungan komunikasi ngan komuniti pelajar..the latter seems more relax and ok for me but not the former!! bila tiba bab2 communication with teachers n staffs, maybe aku kurengg skit kot...and this is where comes the part of theory and practical tu...

bila dalam kelas blajar pasal communication skills, aku rasa benda ni mudah, kacang, use your commonsense je, dan leh jwb soklan exam...and problems starts to arise when u take things for granted...oleh sebab aku ingat benda2 ni mcm mudah je...kacang putih goreng je tuh!...aku mula pandang ringan2 bab2 hubungan komunikasi yg berkesan ngan staf2 dan guru2 kt skolah smpaikan aku anggap benda ni natural...die leh dtg sendiri...senyum ngan cikgu A, kenalkan diri kat dia dan lastly, conversation akan start and dri conversation tu la, ia akan memebentuk hubungan[relationship]...dan lama2 kita dah leh adapt ngan persekitaran sekolah tu....

TAPI

TAPI

TAPI

TAPI

tidak sekali2! ini tidak berlaku...apa yg aku imaginekan didnt come out like that!!
memang...memang aku senyum ngan cikgu cikgi kt sekolah itu, TAPI setakat itu saja..tak dan nk kenalkan diri kt cikgu tersebut, mereka dah beredar ke kelas msing2 dan aku terkapai2 sorng2...senyum entah kemana, ayat2 yg dirangkan dlm otak nk gunakan sebagai modal berbual hilang tah kemana!
mission : FAILED!

and this is what keeps buggering my head these few days! rasa cm tak semangat nk ke sekolah [yg sepatutnya menjadi the most awaiting event each sem!] dah tiada! T-I-A-D-A!!
dan aku rasa, msih belum terlambat untuk aku betul2 applykan apa yg aku telah belajar [coz i still have 2 more weeks to go before this SEP ends...and i have to be very friendly and *muke tak malu* skit ntuk tegur org yg tak bape kenal untuk bayar blik hutang2 seminggu nih!!]

amali ni memg sumthing yg we cannot expect mcm mana it will turns out langsung[for me, for this time being] coz memang kita akan plan yg terbaik but it might not come out with what u palnned before...so we have to be mentally prepared and kuatkan semangat...always have plan B in ur head...always be prepared...

dan nasib baiklah juga adanya amali ni coz we get the chances to apply what we have learnt in class and see the results on the spot....kan cikgu bnyak deal ngan human being...so, we have to be aware and have to consider that they also have feelings, just like us dan ada akal untuk fikir rationally...so far, i take this as my biggest challenge and aku nk pastikan at the end of the programme, aku akan ada feeling nk datang lagi kat sekolah ni!
okaylah, i want to stop my words here...nak tido, mengantuklah!

till then

salam and bye bye bye

No comments: