Sunday, March 21, 2010

harga hati

"heart is not how much you love, but how much you are loved by others"
L. Frank Baum ~The Wonderful Wizard of Oz~

salam and hi to all,

cantikkan quotation kat atas tu?
aku suka sangat sebab aku rasa ianya adalah sangat benar.

ok. sebelum aku masuk dlm tajuk utama aku nak tulis ni, sebenarnya beberapa hari ni bukan aku tak ada idea nak tulis, tapi cuma tak sempat. tak sempat in terms of (maybe) malas dan tak cukup masa lagi(pada masa tu la).
tapi sekarang ni, aku rasa nak tulis jugak mcm mana pun.. hehe :P
now, back to our topic

hmmm....berbalik kepada tajuk entry aku kali ni, hehehe...mcm jiwang pun ada jugak, mcm skema pun ada.
tapi, seperti yang aku katakan, aku suka quotation ni. sebab aku rasa benda ni sangat benar dan betul.

[this is only my 2 cents]

aku pernah dengar orang kata mcm ni,
kalau rupa kita cantik tetapi hati tak cantik, tak ada gunanya tapi at least rupanya cantik
kalau rupa tak cantik tetapi hati kita cantik, ramai orang akan suka sebab kecantikan tak kekal lama, tetapi kebaikan hati selalunya kekal
kalau rupa tak cantik dan hatinya penuh dengki dan dendam, sangatlah rugi hidupnya sebab tiada orang akan suka [ibaratnya, dah lah tak cantik, perangai buruk pulak tu]
tapi,
kalau rupa cantik disertai dengan hati yang cantik, inilah yang menjadi idaman semua orang, kan?

tapi aku yakin, sangatlah payah nak cari kategori orang2 yang mcm ni.
satu dalam sejuta kot :)
tapi aku rasa, dalam kita menjadi manusia yang tak sempurna ni, walaupun rupa tak seberapa, tetapi kalau kita ada sekeping hati yang baik, benda ni akan mengaburi mata orang lain untuk tak tengok sangat kepada kecantikan tu, tpi lebih kepada kebaikan hati,
BETUL TAK?

kan? try me.

perihal hati dan kecantikan ni adalah benda yang TERSANGAT SUBJEKTIF
semua orang ada pendapat berbeza dalam hal ni.
tapi tak kisahlah; walaupun benda ni berbeza bergantung kepada seseorang tu,
but when it comes to heart matter,
we are very much alike in all ways, aite?

"heart is not how much you love, but how much you are loved by others"

kadang2 kita tak perlukan orang untuk puji diri kita bila kita buat baik, tapi bila seseorang itu ingat dan hargai kebaikan yang kita lakukan untuknya, walaupun sekecil-kecil zarah, tanpa kita minta pun, dia akan puji kita melambung-lambung.

sebab tu lah, harga sekeping hati ni bukan diukur atas banyak mana kita suka orang tu atau sesuatu, tetapi banyak mana orang yang sukakan kita, selesa dengan kita.
itu yang sebetulnya.

periadi kita kadang2 bukan diukur dengan ukuran kita, tetapi timbangan orang lain. maksudnya, kalau kita betul2 baik, kita tak perlu nak heboh2kan kebaikan itu, secara automatiknya orang akan tahu, orang akan ingat, orang akan hargai :))

ok, till then

salam and bye bye bye :)

No comments: