Friday, November 12, 2010

WYSIWYG

p/s: post ni dah di edit balik sebab aku baru sedar yang aku type dalam keadaan mengantuk, entah apa2 je yang aku dah tulis sblum ni

salam and hi to all,

pernah dengar tak ayat ni?

"what you see is what you get"
atau acronymnya WYSIWYG

aku selalu jumpa perkataan ni atas tudung periuk kat umah. kononnya macam nak bagitau yang produk sekian sekian adalah terbaik, sebab masakan tu akan turn out macam mana kita lihat benda tu. contoh kalau dalam periuk, sayur yang kita masak nampak segar dan warnanya still cantik lagi, so bila keluar dari periuk pun, kita akan dapat benda yang sama. persoalannya, betul ke?

oopss...sebelum tu, aku ada gak tanya mr google yang setia tu, and quite interesting jugak bila tahu yang acronym ni sebenarnya guna untuk edit2 hasil kerja kita dalam computer, dan kita akan dapat final output seperti yang kita tengok masa editing process tadi. sebab tu lah ia dikatakan "what you see during the editing process is what you will get during the final output"

ok ok berbalik pada yang atas tu, betul ke "what you see is what you get?" atau "what we see is what we get?" bila fikir2 balik macam tak je..sebabnya apa yang kita lihat tu kadang2 tak mencerminkan benda tu secara batinnya, kita hanya tengok dari sudut zahirnya saja.

kadang2 kita lihat A happy je memanjang, tak pernah nampak sedih, hidup macam tak ada masalah, tapi kita tak tahu yang A mungkin baru je lepas menangis. takkan dia nak menangis depan orang ramai atau bagitau dia baru lepas menangis.

dedolu masa aku zama muda mudi remaja, aku suka sangat perhatikan orang ramai, tambah2 kalau aku tengah tunggu bas ke, jalan kaki balik dari kelas tuisyen, tengah tunggu Ma nak ambil dari kelas tuisyen, atau even kat sekolah masa rehat. aku rasa manusia ni menarik, ada macam2 emosi dan walaupun diorang tunjukkan emosi yang sama, reaksi dan mimik muka MESTI tak akan sama!

pastu, bila dah menilik2 gelagat dorang, aku ada tendency untk wat conclusion pasal dia. pantang nampak orang cantik je, aku akan terdetik dalam hati, mesti ramai orang suka kat dia, mesti dia baik, pantang nampak orang happy je, mesti aku akan fikir dia takde masalah, happy go lucky je dia, pantang nampak orang pandai je, mesti nak fikir yang dia tak payah susah2 belajar, senang boleh score dalam exam etc etc etc

tapiiiii, tu dulu. masa zaman otak tak berkembang lagi, sekarang ni dah lain. mungkin sebab dulu tu aku tak matured sepenuhnya lagi dan tak pernah terdedah dengan persekitaran yang berbeza, jadi senang je nak judge orang sesuka hati sesedap rasa secukup gula :P

padahal ade je orang cantik yang rasa susah sebab ramai orang nak dekati dia sampai buat dia rasa rimas dan lemas,
padahal ade je orang happy yang sebenarnya lebih banyak masalah dan dia tutup dengan tayang muka happy, supaya orang lain pun happy
dan padahal ade je orang rajin yang study betul2 untuk sampai ke tahap dia ada sekarang
"bukan senang nak senang"

tapi tu lah dia, first impression tu sangat penting untuk tonjolkan diri kita yang sebenarnya. orang akan judge kita based on apa yang dorang tengok masa first time tu. tapi selalu je aku tersalah teknik. aku selalu rasa takpe kot awal2 orang kenal, tak perlulah nak baik sangat, nnti lama2 dorang dah kenal kita macam mana, nampaklah true colours tu. tapi, adalah sedikit tersasar aku punya pemikiran mcm tu. people tend to judge kita through the very first time they met us, so kalau first impression dah gred B, payah jugak lah nak tukar ke gred A unless ada sumthing yang boleh buat orang tu satisfy dengan kita.

hmmmm oklah, need to pen down now

till then,
salam and bye bye

nota kaki: dah lama rasanya tak menulis macam ni.

No comments: