Monday, July 19, 2010

jadi cikgu kena banyak sabar

petang tadi masuk kelas 3 cempaka, aku sempat adakan "heart to heart" talk sekejap.
aku bagitahu mereka yang apabila aku membebel bukan bermaksud aku tak suka
dan apabila aku marah, tak bermaksud aku benci.

"saya sayang kamu, sebab tu saya marah"
"sebab saya nak bagi kamu pandai dan jadi orang yang berguna"

"saya sayang kamu, sebab tu saya membebel"
"mcm mak kamu juga, dia membebel sebab dia sayang kamu"

"kamu sayang saya tak?"
"sayaaaannnnnngggggggg"
sejuk hati dengar murid2 kata mcm tu.

"kalau kamu sayang saya, kamu boleh tolong saya tak?"
"boleh"
"boleh"
"boleh"
"tolong apa cikgu?"


"boleh tak kalau saya masuk kelas, kamu behave dan tak nakal2, jangan kacau kawan semua?"
"boleeeeeeehhhhhhh cikgu"

rasa sayu sangat bilamana murid2 beri reaksi yang positif macam tu.
rasa berbaloi aku tidur lewat malam untuk siapkan lesson plan
rasa berbaloi aku habiskan sejumlah wang untuk belikan barang2 untuk murid-murid
serius, rasa berbaloi sangat2.

rasanya inilah kepuasan seorang guru.

aku ada 2 orang pelajar yang nakal. bukan nakal, agak tidak bekerjasama di dalam kelas.

idris. aduh, budak ni sangatlah aktif dalam kelas. tak boleh duduk diam walaupun untuk seminit. mesti nak usik kawan, mesti nak jalan2 dalam kelas, mesti nak sembang2 dengan kawan.
tapi, kalau disuruh jawab soalan atau beri jawapan, pasti dia akan tunduk kepala dia. rapat-rapat ke bawah.

tadi, bila aku cakap baik-baik dengannya. dia angguk dan semyum. betul2 angguk. sebab dia selalu angguk sambil gelak-gelak, aku anggap anggukan tu tanda main-main. tapi tadi, aku tahu anggukan tu ikhlas.

sorang lagi, shahrizuan. nakal tapi nakal yang bermakna. dia mahukan perhatian aku rupanya. aku tak pernah sedar masa minggu awal di sekolah tu, bila dah beberapa hari di situ, di kelas tu, barulah aku tahu, dia nakal yang bermakna.
dia selalu saja tak bawa buku, dan selalu saja sorokkan kotak pensil kawan. bila aku pergi pada dia dan tanya elok2, dia mcm suka aku beri perhatian padanya. dan dia willingly akan buat apa yang aku suruh.

petang tadi, aku terjumpa dia dan aku bagitahu dia
"shahrizuan, cikgu nak minta tolong boleh tak?
"tolong? tolong apa cikgu? boleh boleh?
"esok kamu janganlah nakal dalam kelas. esok cikgu liyana nak tengok saya ajar kamu, kalau kamu nakal2, nanti habislah saya. jadi, esok kamu janganlah nakal dan usik kawan kamu. boleh?"


dia senyum. angguk banyak kali tanda setuju.
aku pegang bahunya, supaya anggukan itu lebih ikhlas lagi.

macam ni lah jadi cikgu. kena sabar hadapi kerenah budak2 yang macam-macam.
tapi, inilah jalan yang aku pilih.
insyaALLAH aku boleh lakukannya.

:)

p/s: aku rasa nak menangis je bila teringat balik T_T

No comments: