Friday, February 13, 2009

ada apa dengan umur?

salam...aku nk coret2 sumthing skit today...rindu la plak nk blogging ni...tadi duk terpikir2 gak ape tjuk nk post today..hehehe..mcm addicted pun ada jgk...

okla..today i want to talk about "AGE" atau "UMUR"..What's with it? apa yg special sgt dgn umur ni sebenarnya? yg smpaikan ada sesetengah org malu nk bgitahu umur sebenar dorang kat orng lain..kalau ditanya, jawapan klisenya..umur adalah rahsia...takpun masa kt birth date tu mesti tak msukkan thun lahir..
the thing is WHY? WHY? WHY?

kenape perlu malu?ada apa dengan numbor tu? ada apa dgn umur?

personally for me, my first impression to those yg malu dgn umur dorang adalah org yg tak berapa realistic, yg suka fantasy and sukar terima hakikat....maybe coz they think that when u get older, u cannot enjoy life just like what u enjoy during ur teenage life..then cannot buat silap coz nnti people will say that
"ala name je dh tua, tapi still wat salah yg remeh lagi"
ataupun
"mane bleh, ko dah tua, dah tak seswai lgi wat benda2 mcm ni"..
and so on so forth...

age is just a number..it doesnt represent anything pun sebenarnya...kalau aku, aku lgi ske org kenali aku dgn nama org yg matang...kenape?

coz...nanti

1. org akan respek aku
2. org akan lebih percaya dgn aku
3. org akan boleh nk harap kat aku
4. org akan ada high expectation pada aku ( tapi aku tak nak sgt pun)
5. org akan selesa nk share ape2 ngan aku
6. org akan lebih consider pendapat aku
7. org akan terima aku as it is
8. org akan consider decision aku buat
9. org akan dengar suara aku
10. org akan expect aku takkan buat benda2 yg remeh2 and those crazie thingy

and the list goes on...bnyk sebenarnya "benefit" jika kita mengaku umru kita yg sebenar

tadi, kt class, im a bit depressed la coz one of my fren said that
"owh..patutla lambat matang" when she knows that my birthday falls on december...
dlm hati aku kate, "so what? is it got to do with december at all?"
maksud dia cmnila la lbih kurg, semua december babies akan lmbat matang if compared to those yg lahir earlier..BTUL KE mcm tu?

NOPE! for me its a big NO!. aku tak setuju langsung..coz knape? it depends on the person itself...ade je my frens yg matang even dorng tak turns 22 pun lagi..it depends on how u think, the way u think will differentiate u!

our maturity will develop without we ever realized it...tahu2 kita rase yg kita ni dah matang..as for me, aku tak sedar pun yg aku ni sebenarnya dah bnyak "membesar" berbanding dgn seblum ni...thu2 aku rase yg aku dah sedia nk let go sumthing dlm hidup dan dah sedia nk accept other things in life...

mcm tu la maturity kita develop..when we are able to understand or consider peoples around us...bukan kita je yg ada dalm hidup ni...kite kena sedar yg we live in a community and a part of it, so more or less, we have to take that into account too...

maturity is when u are able to rationalize the decision u made....u are able to consider semua perkara mase nk wat keputusan...bukan main pakat hentam keromo je...coz not all people are able to make right decision... certain will regret theirs later when they know that the choice made did not turn out the way it shud be...

dan benda inilah yg sebenarnya paling ditakuti...

sebab tu ramai yg bercerai
sebab tu ada yg bergaduh kerana rebutkan lelaki
sebab tu ramai yg gagal dlm hidup...

kerana apa?
kerana diorng wat keputusan tanpa berfikir semasak2nya seblum amik risiko tu...
setiap keputusan akan ada effectnya...yg kita tak thu, effect tu baik ke buruk...
dan nk dapat effect yg baik tu memerlukan kematangan dalam membuat keputusan...

aku bukan nk kta yang aku ni seorng yg pandai wat keputusan tapi setiap keputusan yg aku amik tu INSYAALLAH dah ditapis dulu semasak-masaknya...
sma mcm nk terima course cikgu ni, lama gak aku make up my mind whether to accept it or not...and lastly, i accept it and i know that i DID NOT REGRET the decision...ALHAMDULILLAH...aku tk thu what will be the upcoming in my life...so ape yg penting, aku tawakal je ngan setiap keputusan yg aku buat dlm hidup ni...

kita selalu dgr org kata

manusia merancang, ALLAH pun merancang tapi perancanganNya lebih BAIK seribu kali dri perancangan kita

n we can never do the best like what HE do but at least, we can try to do the best for ourself!!

sebab tu aku kata maturity tu penting...tapi ikut context la...jgn la budak sekolah yg baru berumur 14 thun nk wat keputusan seorang dewasa yg berumur 24 thun plak...buat keputusan based on maturity die on that time la...kewarasan dia...
dorang ada akal, so fikir la mana yg baik n mana yg buruk...

aku bukan nk kata aku ni
mature enough to make my own decision without consider others
mature enough smpaikan i dont need anybody to give me advice when to decide
i do need that and still need that
coz aku tahu yg aku ni akan senang terpengaruh ngan pendapat aku(yg selalu je bias) n tend to look at only one side je....
so kalau aku minta pandangan org lain, aku akan lebih terbuka...
coz aku boleh "nampak" pro and cons setiap decision tu...
manusia ni tak de yg perfect
n we need others to complement us....

itu pentingnya numbor umur tu...knape? coz dripada situ akan terlihat maturity kita...so kalau kita asek bgtau org umur kita muda dri usia sebenar..what do u think they will perceive us?
bak kata nabil RL
**lu pikirla sendiri**
hehehehehe...

hmmmmm..nampaknya dah panjg jugk aku coret2 kali ni....so, ingat nk stop sini je....
okla...salam...and till then, bye....

RENUNGI DIRI SENDIRI DAN JGN MALU NK BERITAHU UMUR...
UMUR SEKADAR NOMBOR SAHAJA..

No comments: