Friday, February 20, 2009

ujian ALLAH supaya kita belajar.

salam...
setelah beberapa hari blog ni unattended, hari ni nampaknya aku ada sedikit masa nk conteng2 sumthing kat sini...rindu sebenarnya nk berceloteh kt blog ni...hehe =)

sebenarnya, dah beberapa hari aku tak sihat sangat...fever, sore throat, coughing and latest pharingitist (tak thu eja btul ke tak)
bila tak sihat mcm ni, semua lemah
fizikal lemah...
mental lemah....
rohani pun lemah....

kenapa aku ckp macm tu?
coz aku rasa sakit2 seluruh badan and rasa lenguuuuuuh sangat
muka pun tak bermaya, suara hampir2 je tak ada...
metal lagila...dengan asaimen yg tak habis2 and deadline yg semuanya hampir nak dekat2, test lagi, tension aku rasa..
sejak dua menjak demam2 ni, quran pun aku jarang baca, kalau dulu at least baca jugak selai dua lai mukasurat lepas solat, sekarang ni, aku rasa nk baca pun tak terdaya...bnyak salah kalau baca pun...

aku bagitau semua tu bukan aku nk complaint ke apa dgn ujian demam ni
tapi aku nak relate
bila ALLAH uji kita, cnth mcm aku, demam semua bahagian bdn aku jdi lemah,
bila dah lemah mcm ni, SYAITAN pun senang nk ganggu,
bila syaitan senang nk influence kita, bnyak masalah timbul
dan
bila masalah timbul mulalah kita persalahkan DIA kenapa bagi ujian mcm ni kat kita?
dah la demam, ada masalah lagi..
tak kira la masalah apa, dgn study ke, dgn kawan ke
yg pentingnya, semua masalah tu effect kita 100%

cuba ingat balik
bila kita ada masalah
boleh ke kita still senyum lagi?
boleh ke kita tak fikir pasal masalah tu?
boleh ke kita tak masam dgn orng?
boleh ke?
boleh?

kalau aku, tak boleh
kalau aku ada masalah, automatik benda ni akan affect aku punye pemikiran and feeling
and benda mcm ni la yg aku cuba nak elakkan
tapi I JUST CAN'T HELP IT!!

dan bila dah jadi mcm ni, mulala aku nak relate2 dgn semua benda and at the end of the day,
aku akan rasa dunia ni tak adil dan sikit2 perasaan tak bersyukur terbit dlm diri..
[jgn ikut mcm aku ye, tak baik, berdosa mcm ni]

and now, bila dah boleh berfikir secara rasional sikit,
aku realize yg ada bnyaaaaaaaaaaaak hikmahnya bila ALLAH uji aku..
and im really thankful for that
coz, if not, i will never learn about the hardship of life
kdg2 kita d atas
kdg2 kita d bawah
dan roda2 kehidupan will keep on spinning

ALLAH hanya akan uji hambaNya dgn sesuatu yg kita boleh cope, tahan dan sesuai dgn kemampuan kita
if not, Dia tak kan bebankan kita dgn dugaan mcm tu
coz ALLAH syg hmbNya, kalau tak , takkan DIA nak cipta kita merasa hidup di dunia yg indah ni, betul tak?

ujian ALLAH sebenarnya menguatkan kita untuk hadapi dugaan hidup ni dgn lebih lagi
untuk kita belajar sesuatu daripada ujian tu
untuk kita lebih menghargai hidup kita
untuk kita lebih menghargai orang2 di sekeliling kita
untuk kita lebih menghargai diri sendiri
untuk kita lebih menghargai nikmat tak ada masalah
untuk kita lebih menghargai semuanyalah! =)
banyak sebenarnya rahsia2 hikmah yg tersembunyi di sebalik sesuatu ujian tu
things happen for a reason, kan?

" setiap bencana yang menimpa di bumi dan yang menimpa dirimu sendiri, semuanya telah tertulis dalam kitab Loh Mahfudzh sebelum kami mewujudkannya. sungguh, yang demikiaitu mudah bagi Allah"
[al-hadid, 22]
semua yg berlaku kt kita hari ni, ALLAH dah rancang semuanya sejak azali lagi and kita sebenarnya TAK ADA HAK nak persalahkan Dia atas semuanya!
tapi, itulah manusia, tak habis2 tak bersyukur
[peringatan bgi aku dan mybe, semuanya yg baca blog ni]
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
renung2kan =)
aku rasa cukup smpai stakat ni saje aku babeh [org trgnu mybe faham la ]
dah tk larat dah...
nak rehat skit..
jumpa lagi nanti..
till then, salam and bye bye =)
p/s:
kadang-kala ALLAH hilangkan matahari, kemudian DIA datangkan pula guruh...
puas kita menangis, mencari-cari mentari kita,
rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita pelangi yang indah
when you feel down because you dont get what you want,
just wait and believe that ALLAH has thought of something better to give you
[baca benda2 ni sangaaaaaaat la menolong aku heal myself if i feel down ]
and now aku nk share dgn semua orng
coz sharing is caring
and i care for YOU!
(^_^)

No comments: