Sunday, February 8, 2009

target dedolu..

salam

sebenarnya dlm hidup ni aku ada bnyak target..dulu2 la masa still lagi school student, mcm2 yg aku angan-angankan dlm hidup ni...nk peg oversea la, nk buat ape yg aku suke, nk pegang duit sendiri, nk hidup berdikari dn mcm2 lagi yaang aku nk rase...then sekarang ni bila dah besar sikit...emmm...22 thun ni boleh dikira sebagai besar sikit dah..hehehe...ALHAMDULILLAH aku dpat merasa semua tu...syukur sgt2..tapi smpai skrang,ade stu lagi yg tak tercapai2 lagi...nak tahu apa?urmm...pegi oversea...

bila aku tgk blog org2 lain n facebook students yg study kt oversea, aku rase jealous sgt...bukan in negative way k, ni dari sudut yg positif...benda ni membuatkan aku rase semangat nk blajar lebih lgi nk jejakkan kaki kat negara omputih tu...bukan tak berbangga ngan negara sendiri, tapi sekali skala kite perlu ada sumthing yg boleh boostkan kita punye semangat diri...cnth cam aku, target nk g oversea buatkan aku nk study lebih hard n smart...sebenarnya bagus jgk kita ada semangat mcm tu...tapi jgn la pulak benda ni menyebbkan kita jdi sorang yg tak bersyukur ngan apa yg kita ada...lumrah manusia la ...kita sentiasa tk bersyukur dgn apa yg kita ada kalau kita thu ada orng lain dapat lebih dri kita...

sebenarnya, ALLAH leih tahu apa yg Dia berikan kat kita...yg terbaik dah tu...DIA lebih mengetahui...sebb Dia thu benda tu baik untuk kita, so Dia berikan kat kita...tapi kita yg tak thua apa2 ni memandai2 je nk salahkan2 ALLAH .....kita ckp Dia tak adillah, tak makbulkan doa kita la...tapi sebenarnya, kita tu dah cukup ke amalan nk dapt semua2 tuh? tnya la diri kita dulu...

aku dah melalui mcm2 dalm hidup ni....dan aku belajar mcm2 dari hidup ni...sebenarnya pengalaman ni la guru tebaik dlm hidup kita...kalau ingat lagi dlm post aku yg lepas, lagu matera beradu tu...dlm lirik dia ada ckp..

yo ijazah terbaik datangnya dari jalanan
dari pengalaman bercakap dan bersalaman

pengalaman ni tak kan boleh dibeli kat universiti harvard ke, oxford ke, cmbridge ke, yale, princeton ke,UM ke, UKM ke...takde..korang blaja la smpai dpt PHD pun...kalau tak melauinya dl hidup, takkan tahu mcm mana peritnya rasa tak ada duit, mcm mana peritnya rasa org benci kita n mcm2 lagi...hidup ni panjang lagi...bnyak yg kita tak tahu pasal dunia luar...

sebab tu kalau diberi pilihan, aku lebih ske street smart dripada book smart..takpe la aku tak pandai pun asalkan aku thu mcm mana nk lalui hidup ni..on my own..

sebab tu aku kata lgu tu mcm2 pengajaran tersimpan didalamnya...bukan semata2 lagu rap biasa...dgr bait2 lirik dia n hayati la...mcm2 kita akan dpt..

berbalik pada target aku nk pegi oversea tuh...umm..takpe la kalau tak dapt peluang pun...nnti2 bila dah kerja , pegila melawat tmpat org...hehe...aku yakin akan tiba masanya Dia beri aku peluang tuh...n aku perlu tunggu n trus tawakal padaNya...

ade kwn aku yg pegi oversea, seblum pegi tudng die biasa2 shja...mcm tudng aku, mcm tudung kwn2 aku yg lain...bile dia blik mesia, tudung die dah brubah gaya...bukan tk pakai tudung tapi makin labuh...aku pun tnya la knapa ni? ada sumthing ke terjadi? so die gitau aku...bile kita duduk kt negara orng, kita akan lebih menghargai nikmat ISLAM n nikmat IMAN yg ALLAH beri pada kita... coz tmpat orng tak sama mcm tmpat kita, org bebas bercumbu-cumbuan di khalayak ramai, seks bebas adalah perkara biasa, arak dijual di mana2 n garisan antara halal dan haram hanya dipisahkan oleh stu garis halus sahaja....dan dia sedar yg die perlu menjaga diri dia supaya dia still org yang sama seblum dan selepas dia pergi oversea...sama disini bukan mksud aku tkde perubahan dlm diri tapi sama disini adalah dia still seorang ISLAM yg masih menyembah ALLAH YANG ESA...dan dia buktikannya pada aku...aku bangga gak la tgk kwn aku tu berubah...bukan senaang kita nk brubah secara fizikalnya..mksud aku secara luaran yg org leh nmpak...kalau aku sendiri pun, fikir berkali2 jgk...bukan tak nk berubah tapi sedikit2...

haaaa..kwan2..apa anda rasa? saya? terkejut jgk dgr tapi sya tak hairan kerana bnda ni memg terjadi....well, we never knew it unless we experience it ourselves!!btul tak??

hmmmm...ponder la about thing that i've said...sebagai peringatan wat saya juga n wat anda2 semua juga yg berkenaan...

till then, jumpa lgi n byeeeeeeeeeee...........salam..

No comments: