Saturday, February 21, 2009

treasure our life =)

salam
pagi2 lagi aku dah terpacak depan laptop menulis entry ni...
bukan ape, terasa cm nak coret2 sumthing je..
dari malam tadi lagi nk tulis
tapi biarlah, coz penat sangat sampai tak tertulis...hmmm

treasure life!
sekali je kita merasa hidup ni, so pastikan kita tinggalkan impaknya
tak kisah la pada sapa pun
pada mak ayah
pada kawan2
pada guru2 atau lecturer2
pada jiran2
pada musuh2
dan pada semua orang la...

tapi sebelum tu,nk tnya
kenapa kita nak tinggalkan impaknya pada orang lain?

pernah dengar tak pepatah
"harimau mati meninggalkan belang
manusia mati meninggalkan nama.."

pentingnya kita tinggalkan impak kewujudan kita pada orang lain
kerana
orang akan sentiasa ingat kita
orang akan sentiasa rindu kita
orang akan sentiasa suka kita
orang akan sentiasa nak kita
orang akan sentiasa sayang kita
orang akan sentiasa kenang kita
orang akan sentiasa hargai kita
orang akan sentiasa hormat kita
dan mcm2 lagi la...

itula pentingnya bila kita tinggalkan impak yang baik pada orang
kita akan sentiasa disukai dan disayangi
siapa yang tak mahu kan?
semua orang nak, ye tak??

senang je nak tinggalkan impak yang baik pada orang ni sebenarnya...
buat baik dgn orang
tak cari pasal
tak bergaduh tak tentu hala
jaga perkataan
jaga diri baik2
sentiasa tolong orang
and the list goes on.....

TAPI, susah sebenarnya nak buat benda2 di atas tu
nampak senang tapi kenapa kita still lagi payah nak buat?
hesitate?
kenapa aku kata mcm ni?

kerana kalau la senang nak buat
mesti semua orang dah berebut2 nak buat baik ngan orang
and semua masalah yang ada akan dapat diselesaikan....
tak akan adalah orang ni masam dengan orang tu
orang ni tak puasa hati dgn orang tu
orang ni boikot orang tu
orang ni serang orang tu
dan mcm2 lagi lah!

aku pun bukannya baik sangat
yg tak pernah ada masalah ngan kawan2
ada...banyak juga
tapi insyaALLAH
aku sentiasa nk ubah diri ke arah yg terbaik
supaya semua orang suka pada aku
supaya semua orang ingat aku bila aku dah tak ada kelak
supaya semua orang seronok berkawan dgn aku
supaya semua orang tak regret ada kawan macam aku
supaya semua orang hargai aku sebagai kawan mereka

aku tak boleh paksa orang suka aku
perangai lain2 and cara penerimaan orang berbeza
tapi aku boleh buat orang suka aku
mcm mana caranya?
kan dah tulis kat ats tu...
dan "buat baik semata-mata je kat orang"
lepas tu, biarlah org nak judge kita mcm mana pun
tak kisahla, asalkan kita dah tinggalkan impak yang baik pada orang tu...




nampaknya, nk berenti sini dulu
nak bersiap2 untuk discussion plak pasni

okla,
till then,
salam and byeeeeeeeeee ^_^

No comments: