Friday, April 3, 2009

don't judge a book by its cover

salam

takde apa2 yang menarik nak diceritakan hari ni
nothing fancy, hambar sikit today...
uuummm....hidup aku memang sedikit hambar pun
straight je, takde pun belok2....*_*

dont judge a book by its cover
kita selalu dengar kan idiom ni....
siapa yg tak pernah dengar, *angkat tangan* ^_^

bukan ape,idiom ni bagi aku,
sangat lah dekat ngan kita
kenapa aku ckp cmtu?

sebabnya
mcm perangai lah
orang tengok dia ni
muka serius je
cakap macam nak marah
perlakuan sedikit kasar
kalau org cakap, mcm endah tak endah je reaction

dan lepas tu,
orang akan kata ape
tahu tak?

"eh, dia tu menyakitkan hati lah"
"ish, aku tak suka la dgn dia"
"ko tahu tak dia tu kalo aku gtau ape2, bukannya nk dengar pun, menyampah ah!"
"takut aku nak tegur dia, masam je 24 jam"
"dia cakap kasar lah kan?"
*lebih kurang mcm tu lah*

kita akan mudah fikir yg bukan2 pasal dia dengan lihat ekspresi muka cmtu
kita akan mudah ada persepsi negatif pasal dia
dan indirectly, kita dah buat
assumption yang tak betul pasal dia
dan akan terbitlah
muka2 masam
tak suka
kutuk mengutuk kat belakang
@_@ ------> aku lah ni =p

sebenarnya
mungkin itu cara dia
mungkin itu sikap natural dia
he's born with it
she's born with it
kat rumah dia memang mcm tu pun
dgn kawan2 dia memang mcm tu pun

so, apa yg kita nk ckp?
kita dah buat fitnah kat dia
fikir bukan2
dan tak pasal2 dapat dosa kering je
huhuhuhuh....
(manusia memang mcm ni, tak perfect)

so, moral of the story
setiap org ada cara sendiri
setiap org ada sikap sendiri
setiap orang ada hari2 ok dia sendiri
setiap orang ada hari2 tak ok dia sendiri
setiap orang ada natural dia sendiri
setiap orang unik dlm cara dorang sendiri

so kita kena terima la
mybe kita akan fikir,
kenapa aku je kena cope / adapt ngan dia?
kenapa aku je kena tahan ngan dia?

tapi...

pernah tak fikir,
yang kawan2 kita pun sebenarnya kena adapt ngan kita
yang kawan2 kita pun sebenarnya kdg2 kena tahan dgn perangai kita
kita sebenarnya complement each other
so,
learn to accept our weaknesses before simply talk about others' weaknesses
elakkan dari duduk dalam zon selesa je..
kalo selalu wat mcm tu, kita akan ingat
kita je yg terbaik


oklah, aku nk berhenti sini shj


till then,
salam and bye bye bye

p/s: as always, this is just a reminder for me
and hopefully for u too...
change ourselves for the better ^_^

2 comments:

farra said...

btul2..
kdg2 kn,from his/her appearance,kte xleh judge org 2 baik or x.jgn tgk org 2 'buat2' baik ngn sume,then trus anggap dia 2 baik..coz kdg2 kn ade org nk tnjuk baik depan org,tp hakikatnya....jgn pkir org 2 ade rupa yg elok,gaya yg sopan ade prngai yg elok,kn?so pkir2 la..sy pn xbaik,n sume org pn ade kelemahannya..

illiii illina said...

btul sgt2 la tu cik farah..sya bersetuju ngan anda..