Tuesday, January 5, 2010

those little things

salam and hi to all,

rasa bersemangat sikit nak post entry hari ini. bukan apa, maybe sebab ada sumthing in mind kot, so rasa nak share tu mcm kuat sikit, so, jadilah post hari ni :P

hari ni kelas agak full, dan aku rasa macam agak penat sikit. almaklumlah dari pagi smpai petang kelas non-stop except rehat sejam :( penat memang penat tapi bila dah duduk dengan kawan2, rasa penat tu mcm hilang, dengar dorang wat lawak, sembang2 tu mcm dah cukup untuk cover rasa penat tu ^_^ jiwang sikit..hahah

ok, before proceed, sajalah aku nak tanya,

penting tak benda2 kecil bagi anda?

definisi "kecil" ni maybe berbeza depend on persons. ok, let say, si A, pada dia benda2 mcm wish birthday kat kawan2, ucapan "sorry" bila buat salah adalah benda kecil dan kadang2 tak perlu pun etc..
[lebih kurang mcm ni la maksud benda2 kecil tu]

dan apa yang aku maksudkan benda kecil tu adalah perkara yang kadang2 kita tak nampak atau tak ambil kisah, tpi ia tetap berlaku dan kadang2 memberi IMPAK pada kita.

kadang2 benda2 kecil ni SANGAT penting. nampak je kecil tapi IMPAK atau KESAN dia sangat besar[pada sesetengah orang dan termasuk aku]
contohnya, macam ucap "terima kasih", "sorry" atau senyum kat kawan2 atau sesiapa saja. orang yang berurusan dengan kita mesti akan rasa dihargai atau appreciated bila kita beri respon yang sepatutnya kat diorang. dan kita pun secara tak langsung dah bina satu ikatan yang best dan rapat antara kita dan kawan2 . seronok tak dengar? :)

kadang2 bukan orang minta pun kita berterima kasih atas bantuan atau minta maaf kalau kita ada buat salah, tapi bila kita buat benda ni[minta maaf, ucap TQ etc] indirectly, orang yang tengah marah sebab kita buat salah kat dia tu, maybe akan datang balik rasionalnya dan terus tak jadi marah dah.
mesti korang pun pernah rasa mcm ni kan?
aku selalu rasa mcm ni...kdng2 kita tak bermksud nk suruh dia minta maaf klo dia ada buat silap tpi bila dia buat, TERUS jadi sejuk dan rasa mcm "tak apalah, aku dah lupakan pun benda ni". betul tak?

we always overseen these little things coz we likes to take thing for granted,
we always wants the easy way out, and it's a normal thing simply because WE ARE HUMAN! tapi janganlah selalu nak senang je sampaikan kita overseen benda2 mcm ni. tak seronok lah kan? :)

sebab tu, walaupun benda2 ni nampak mcm kecil dan tak penting [atau tak diberi perhatian sangat] tapi ia TETAP MEMBERI IMPAK kat seseorang tu.

************************imagine************************

kalaulah kita minta maaf bila kita buat salah dekat orang atau kawan,
kalaulah kita ucap terima kasih kat orang yang dah tolong kita,
kalaulah kita senyum kat orang yang kita jumpa

mesti kita rasa bahagia, seronok hari tu, kan?
dan indirectly, ia telah membantu kita to make our day ^^,

******************************************************

hmmm...dah agak panjang post hari ni, so oklah

till then,

salam and bye bye bye

p/s: again, tazkirah skit :P

TERIMA KASIH KERANA SUDI BACA POST INI :)

No comments: